26 sept. 2010

Ubuntu sau OS-uri in genere (cu accent pe e) (unul din ele)

Se zice ca mai nou o ardem la human-beings, adica in traducere libera, Ubuntu. Ubuntu, el, linux, el, linux pentru fiinte umane.

In mod miraculos, postul asta nu o sa fie despre linux! Nu ai ce vorbi despre el, pentru ca un lucru bun nu are nevoie de publicitate! Eu nu fac reclama blogului meu, deci, de ce as face reclama lui Ubuntu? Sau... ati vazut voi reclame la masini bune? E TV-ul plin si intoxicat de Renault si tot cacatu de masina romaneasca, dar nicaieri nu vezi reclama la Fiat! Toyo! Merc! BMW? Skoda?

Primul contact cu linuxul l-am avut prin 2003 (rectific ce am spus ieri, in 2000 o ardeam cu Win 2000, pus pe un AMD, sistem instalat in 2000 si care ruleaza si azi nestingherit. Joaca rol de PC de backup la tata la scârbici.) Primul linux pe care am pus mana a fost SuSe. Nu mai stiu exact versiunea, daca nu ma insel era 9, dar improbabil. Pe urma... Am ars-o la modul grav vreo 3 ani cu Win3.1 si cu Win95 si cand ma refer la ardere, ma refer la rulare fina pe un 486. Asa. Am sarit direct in XP ca nehalitu', am trecut peste jafuri gen 98, ME si 2000. La vremea aia, in 2006, aveam si PC. Un procesor de 3Ghz la vremea aia, era totusi un procesor la 3Ghz. 512 Mb RAM...., you got the pic.

In 2007 mi-am tras linux, Ubuntu, iar in 2009 mi s-a busit bleamba aia. N-am mai fost pasionat de el, mai ales ca a aparut Win7 si laptopul meu suporta OS-uri pe 64 de biti. Am instalat direct 7-le, chiar daca "mesterul de la Altex" mi-a recomandat XP. XP faileaza grav, prefer sa am oricand orice distributie de Linux in afara de XP, in momentul asta. De ce?

1. Arhitecturi diferite. Gen, programele de Win se ruleaza altfel pe Linux, sau chiar deloc. Practic tu nu poti rula nativ aplicatii de Win sub linux. Teoretic se poate, dar trebuie rulate dintr-un program. Practic orice ai face, nu poti sa rulezi un .exe dand un dublu click pe el.

2. Sub articolul 1, ajunge si chestia cu virusii. Exista virusi de lin, dar sunt putini si imporbabil sa te afecteze. Cum virusii cei mai multi exista pentru Win...., vezi punctul 1 cu .exe-ul.

3. Efecte. O interfata Gnome+Compiz, sau de ce nu un KDE cu Compiz pisa in cur orice Windows impopotonat cu 300+ efecte. 300? Madnes? This is Saprta!



Nu zic ca Linuxul se poate bate cu un Win la functionalitate. Acuma, depinde si ce faci cu el. De exemplu nu prea poti rula Photoshop in Linux, decat versiuni vechi. Pe mine nu ma avantajeaza asta, asa ca pentru mine nu este o alternativa decat la orice altceva in afara de Photoshop. ( De fapt editare foto ) Browsing? Muzica? Filme? Torrente? Office? Why don't you use Linux? Jocuri?=> Win. Asta daca vrei sa joci ultimele jocuri. De win. Ca exista si pentru Linux, dar sunt open-source si deci nu chiar prea grozave.

Hai ca va pupa tata. Va povestesc mai multe alta data, in alt post.