10 dec. 2011

Gnome 3 - the rising

Ok. Azi vom vorbi despre Gnome3. Il folosesc cam de 4 luni (din august mai exact) si am trecut printr-un update major cu el. Pe vremea cand l-am instalat eu pe Arch, ajunsese la versiunea 3.0.2. In momentul de fata G3 a ajuns la versiunea 3.2.1. L-am folosit pana acum o saptamana in varainta fallback imrepuna cu Compiz si eram destul de multumit de el! Aveam un G2 cu interfata de G3, dar aceleasi functionalitati ca G3.

Ce m-a facut sa renunt la combinatia mea? Gnome Shell, evident. Sunt Linuxist de vreun an, iar daca punem la socoteala si unele cochetari cu Linuxul, putem zice ca folosesc Linux de 4 ani. Evident, am folosit exclusiv Gnome. Normal ca am incercat si alte medii, dar in Gnome ma simteam ca acasa.

Gnome Shell, Gnome Shell, dar totusi... de ce?
1. Pentru ca pot.
2. Pentru ca citesc webupd8 si am observat de-a lungul lunilor astea ca G3 s-a maturat. Chiar daca nu neaparat prin extensiile oficiale sau prin interfata care nu e tocmai atragatoare fara ceva modificari.

Oricum, ideea este ca:
a) prin webupd8 am aflat ca exista atatea extensii calumea pentru G3 ca nici nu mai ai nevoie de fallback+Compiz
b) exista si un site oficial al extensiilor de unde le poti instala/dezinstala "on the fly" si credeti-ma e foarte-foarte util. Plus ca pe Arch mai exista si AUR-ul de unde poti lua toate extensiile de care ai nevoie.
c) temele pentru G3&&GS au inceput sa apara. Un loc de unde mi le iau este deviantart. Eu recomand sa incercati Zukini, Zukitwo, Ambiance&&Radiance Blue. Incercati si pachetele de pictograme Faenza, Faience si Elementary.

Toata lumea sarea de cur in sus ca G3 e pentru tablete, ca e de cacat, ca nu nene, alupigus G3, etc. Ba, asa e. La inceput chiar a fost de cacat. Nu stia lumea unde sa gaseasca o chestie, totul era peste mana. Sa va zic ceva funny? Si astia de la M$ au incercat sa faca o schimbare de interfata cu Vista lor. Nu le-a iesit. Abia acuma in W7 au reusit sa multumeasca pe toata lumea. De ce? Pentru ca lumea a supt destul de multa pula cu XPu', iar cand le dai de facut altceva raman muti. ( Raman muti ca au gura libera. E un paradox, stiu, dar e adevarat! ) La fel si cu G2 si G3. Au ramas prosti in sinea lor cand nu mai gaseau un lucru simplu.

Ma, trecerea nu e asa grea. Mai ales cu extensii ajutatoare, neaprat cu gnome-tweak-tool si teme. Chestia e ca G3 ajunge in curand la 3.4 si directia in care merge o vad foarte clar: inspre bine.