19 feb. 2012

Dupa un an jumatate de Linux

Am facut rost de un W7 ultimate SP1 de la un prieten. (Thx)

Am zis sa-l instalez pe laptop si sa pun Linuxul pe un HDD extern. Pana la urma am instalat si Linux pe laptop, din pacate Ubuntu prin WUBI. Mi-e cam teama sa repartitionez un HDD cu date importante pe el.

Acuma hai sa facem o comparatie.

Timp de instalare & configurare:
  • Windows
- 20-30 de minute instalarea
- o zi pana am descarcat update-uri la drivere, programe uzuale ( Chat, Browser, Flash, LibreOffice, etc ), pana l-am configurat cum am vrut eu. ( sa indexeze tot HDD-ul, etc )

  • Linux
-depinde de distributie
-Ubuntu, Fedora, Mint se instaleaza cam tot in 20-30 de minute
-Arch-ul se instaleaza in functie de rapiditatea netului. Sa zic ca in maxim o ora am avut Arch-ul gata. Fara nimic pe el, doar nucleul si basic-ul.
-configurarea dureaza la fel, in functie de distributie: Ubuntu, Mint, Fedora nu prea necesita mare configurare dupa instalare, sa zicem ca mai punem un maxim de doua ore pana le aduci sa faca exact ce vrei tu
-Arch-ul iti ia o zi sa-l mai configurezi. Sa-i pui browser, programe uzuale, personalizare la maxim, etc.

Ca timp, putem zice ca daca vrei o distributie pentru lenesi, Linux castiga. Daca vrei sa-ti creezi tu propriul tau sistem, nu prea avem castigator. Nu ar fi fair.
Totusi, la instalarea bare-bone, doar basic-ul, castiga Linux-ul. Poti avea un Arch ruland cu KDE/Gnome/etc in maxim o ora jumatate, cu drivere la zi, dar fara programe uzuale instalate, personalizari, etc. Pe Windows dureaza o zi pana-l updatezi, etc.


Drivere & programe
  • Windows
Trebuie mers pe fiecare site al producatorului pentru a avea un driver la zi. Trebuie mers pe fiecare site al producatorului de software pentru a descarca si instala un program. Pierdere de timp. De fiecare data cand se lanseaza o noua versiune a unui program, trebuie descarcat kit-ul si instalat/updatat manual. Ma enerveaza groaznic treaba asta.
  • Linux
Deschizi un terminal, scrii o comanda si poti instala cu un enter toate programele de care ai nevoie. Pentru update de driver, scrii o comanda si astepti. Daca sunt gasite update-uri, se descarca. Daca nu, nu exista update-uri. Pentru update-uri la programe, la fel, se ruleaza o comanda. Daca exista update-uri, se descarca si instaleaza automat.

Interfata
  • Windows
Nu e prea mult de zis. Clasica interfata de Windows. Acelasi buton start in partea stanga jos, aceleasi ferestre moarte, nu prea dinamic. Ma simt strans uneori de lipsa a mai multor desktop-uri virtuale.
  • Linux
Gnome, KDE, LXDE, XFCE, E17, etc,etc,etc. Fiecare din ele personalizabile in multe moduri. Efecte peste efecte.

Suport
  • Windows
Suport tehnic MS. Forumuri. Multi care nu au pus mana pe altceva in afara de Windows
  • Linux
Forumuri. Oameni carora le place sa fie provocati. Au trecut prin Windows. Nou veniti care habar n-au Linux. Suport enorm din partea comunitatii.

Chestii subiective:
-Nu imi merge accelerarea HW in Linux cu FF13. In Windows nu face probleme.
-Windows-ul nu vrea sa-mi monteze un stick USB partitionat. Imi monteaza prima partitie si atat. In Linux, evident pot accesa ambele partitii.
-In Windows trebuie sa platesc pentru un program care demonteaza fortat un stick USB. In Linux am asta integrat in kernel.
-In Linux pot folosi ce schedueler vreau eu pentru procesor, pot modifica kernelul dupa propriul plac, pot modifica felul in care kernelul citeste/scrie HDD-ul. In Windows merge doar partea cu HDD-ul, dar nu observ diferente.
-In Windows trebuie sa fac smecherii si sa-mi modez driverii de la placa de sunet, sa folosesc crack-uri pentru un program care face sunetul sa se auda ca in Linux. Pe Linux pot folosi ALSA sau OSS4.
-In Windows trebuie sa platesc pentru unele softuri care fac chestii ce in Linux sunt disponibile de obicei in kernel sau sunt gratis. ( nu ma repet, nu are legatura cu stick-ul USB de mai sus)
-Pe Windows nu se pot conecta mai mult de 20 de utilizatori la un PC. Cel putin nu pe o varianta de Windows pentru acasa. Nu stiu exact ce inseamna asta. Ori ca nu ai voie cu mai mult de 20 de utilizatori, ori ca nu poti avea un server (FTP) cu 20 de utilizatori. De asemenea, nu poti avea mai mult de doua procesoare fizice care sa ruleze Windows-ul (la fel, banuiesc ca varianta pentru acasa)
Probabil pe varianta Server nu ai limitarile astea, dar in Linux nu le ai deloc.
-In Linux nu foloseam swap de obicei. Aveam o rezerva mica, just in case. Pe Windows pot sa nu folosesc, dar nu mai am Prefetch, memory cache, etc. Partea proasta e ca Win -ul foloeste swap la 4GB RAM, din care liberi am 2, conform Task Manager. In Linux aveam un consum de RAM mai mic, cu cache&shit. Pe mine ma deranjeaza ca face swap, nu ca consuma RAM mult sau putin. O sa incerc si fara swap in Windows. Chiar sunt curios cum se misca totul.